انتقال نسخه فارسی  کتاب ابوالخیر خان از هند به قزاقستان

مرکز ملی نسخ خطی و کتب نادر جمهوری قزاقستان سمیناری علمی با موضوع «نسخه‌های خطی و داده‌های آرشیوی باستانی درباره تاریخ آسیای مرکزی و قزاقستان در بنیادهای هند» برگزار کرد.

مرکز ملی نسخ خطی و کتب نادر جمهوری قزاقستان سمیناری علمی با موضوع «نسخه‌های خطی و داده‌های آرشیوی باستانی درباره تاریخ آسیای مرکزی و قزاقستان در بنیادهای هند» برگزار کرد.

 این رویداد با حضور مورخان و دانشمندان مرکز فرهنگی سوامی ویوکاناندا وابسته به سفارت هند در جمهوری قزاقستان و مرکز تحقیقاتی "یادبودهای نوشتاری و میراث معنوی" دانشگاه ملی فارابی و دانشگاه ملی اوراسیای قزاقستان برگزار شد.

در این سمینار مسائل مربوط به معرفی دست‌نوشته‌ها و اسناد تاریخی که توسط متخصصان مرکز ملی نسخ خطی و کتب نادر از هند به عنوان بخشی از پروژه دولتی « آرشیو 2025 » به کشور قزاقستان آورده شده است، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین موضوع گردآوری و بررسی اسناد مهم تاریخی مربوط به قزاقستان و آسیای مرکزی که هنوز در بنیادهای  هند کشف و شناسایی نشده‌اند در دستور کار قرار گرفت.

در این سمینار، سانجای ویدی مدیر مرکز فرهنگی سوامی ویوکاناندا سفارت هند در قزاقستان، نسخه هایی از کتاب های فارسی «تاریخ ابوالخیرخان» و « History of Mongols» را که در بنیادهای هند کتابخانه پاتنا کشف شده را به مرکز ملی نسخ‌ خطی و کتب نادر جمهوری قزاقستان اهدا نمود و افزود:" اجداد ما از قرون وسطی پیوندهای فرهنگی خود را قطع نکرده اند. اسناد تاریخی موجود در مجموعه‌های بایگانی و کتابخانه‌ای مدرن هند، روابط نزدیک و پیوسته ما با یکدیگر را نشان می‌دهد. امروز نسخه‌هایی از دو کتاب را به مرکز ملی نسخه خطی و کتب‌ نادر قزاقستان ارائه کردیم. بنده اطمینان دارم که محققان قزاقستانی اگر کتاب ها را ترجمه کنند و تحقیق کنند، می‌توانند به داده های با ارزش زیادی دست یابند. در حال حاضر، از شنیدن کار پژوهشی مورخان و محققان در مورد روابط قزاقستان و هند بسیار خوشحالم. شما دانشمندان برجسته زیادی دارید. ما با حمایت از یکدیگر در مطالعه تاریخ پیشرفت زیادی خواهیم داشت."

تاریخ: دیماه 1402

https://www.inform.kz/ru/kniga-ob-abulhair-hane-naydena-v-indii-i-peredana-v-kazahstan-6dab65

کد خبر 17937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =